JEŻELI PRAGNĄ PAŃSTWO WESPRZEĆ KATOLICKĄ SZKOŁĘ PODSTAWOWĄ SPSK W CZERWIENNEM - prosimy o przekazanie na ten cel 1% swojego podatku.
Opcje widoku
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Reset

Śladami bł. Stefana kardynała Wyszyńskiego - trzydniowa wycieczka kl. VIb i VIIc do Warszawy

Przeżywamy rok bł. Stefana kardynała Wyszyńskiego, dlatego z tej okazji klasy VIB i VIIC wraz ze swoimi wychowawcami udały się w dniach 13-15 czerwca na wycieczkę do Warszawy śladami właśnie Prymasa Polski. Celem wyjazdu było zwiedzenie miejsc, które w sposób szczególny umiłował sobie Stefan Wyszyński, a także poznanie historii, kultury i architektury naszej stolicy oraz wielkich Polaków z nią związanych, bo jak powiedział sam Prymas: „Naród bez dziejów, bez historii, bez przeszłości, staje się wkrótce narodem bez ziemi, narodem bezdomnym, bez przyszłości. Naród, który nie wierzy w wielkość, i nie chce ludzi wielkich, kończy się”.

Pierwszego dnia udaliśmy się do Lasek, koło Warszawy, gdzie przebywał kardynał Wyszyński podczas II wojny światowej i pomagał błogosławionej dzisiaj Matce Elżbiecie Róży Czackiej prowadzić założone przez nią Zgromadzenie Sióstr Franciszkanek Służebnic Krzyża oraz Towarzystwo Opieki nad Ociemniałymi. Ze względu na ulewny deszcz nie udało się nam zwiedzić wszystkich zaplanowanych punktów, ale za to siostry franciszkanki wyświetliły nam filmy opowiadające o działalności Zakładu dla Niewidomych, przybliżyły nam postać bł. Róży Czackiej, a także uświadomiły, z jakimi trudnościami na co dzień zmagają się ludzie niewidomi i jak próbują przezwyciężać swoje ograniczenia. Aby lepiej zrozumieć sytuację osoby niewidomej, kilkoro uczniów – w formie ćwiczenia – miało okazję z zamkniętymi oczami przejść kawałek drogi przy użyciu laski dla niewidomych. Następnie udaliśmy się do maleńkiego, ale pięknego Muzeum bł. Róży Czackiej oraz do cudownej o ciepłym drewnianym klimacie kaplicy pw. Matki Boskiej Anielskiej, gdzie znajduje się cela z relikwiami Matki Róży Czackiej, przy których wspólnie odmówiliśmy modlitwy. Kolejnym miejscem na naszej trasie stała się Choszczówka, która była „drugą Bachledówką” Prymasa Wyszyńskiego. To właśnie tam znajduje się Instytut Prymasowski wraz z Muzeum bł. Stefana kardynała Wyszyńskiego i urokliwa kaplica okraszona podhalańskimi obrazami, w której Prymas odprawiał Msze św. Warto zauważyć, iż to niezwykłe miejsce, pełne ciszy, spokoju i Bożej obecnościmiało wartość sentymentalną oraz historyczną dla Stefana Wyszyńskiego.

Drugiego dnia celem naszej podróży stała się głównie Warszawa. Zwiedzanie stolicy rozpoczęliśmy od Kościoła św. Stanisława Kostki, obok którego znajduje się grób Jerzego Popiełuszki. To niezwykłe ważne historycznie miejsce wywarło na nas duży wpływ. To właśnie tam dowiedzieliśmy się więcej o wybitnej postaci, jaką był ks. Jerzy Popiełuszko, o jego heroizmie, odwadze, odprawianych Mszach za Ojczyznę i okrutnej śmierci z rąk komunistów. Dużym przeżyciem było też dla nas zwiedzanie przepięknego, niepowtarzalnego Muzeum ks. Jerzego Popiełuszki, wobec którego nie można pozostać obojętnym i które tak mocno wprowadza w zadumę oraz głębszą refleksję. Później udaliśmy się w stronę Starego Miasta. Po drodze mijaliśmy pachnące jaśminem ogrody warszawskie, widzieliśmy pomniki powstańców z 1944 r., przeszliśmy przez ceglany Warszawski Barbakan, aż dotarliśmy na urokliwy rynek Starego Miasta, w którym tli się dusza pięknych dawnych czasów. Stamtąd przeszliśmy do okazałej Archikatedry Warszawskiej pw. Jana Chrzciciela, gdzie znajduje się sarkofag z ciałem bł. Prymasa Wyszyńskiego, przed którym wspólnie odmówiliśmy naszą szkolną modlitwę i poprosiliśmy bł. Kardynała o potrzebne łaski. Następnie udaliśmy się pod Kolumnę Zygmunta III, skąd mieliśmy niepowtarzalny widok na warszawską Starówkę z jej charakterystycznymi kolorowymi kamienicami i Zamkiem Królewskim. Kolejnym punktem turystycznym tego dnia stał się Pałac Kultury i Nauki, z którego mogliśmy podziwiać wspaniałą panoramę Warszawy. Większość z nas miała okazję po raz pierwszy jechać windą na 30 piętro. Zwieńczeniem dnia był spacer po warszawskich Łazienkach, gdzie podczas śpiewu ptaków, zapachów zieleni i kwiatów oraz w otoczeniu małych brązowych towarzyszy – wiewiórek odpoczywaliśmy na łonie natury. Na koniec mieliśmy też okazję przejeżdżać obok Stadionu PGE Narodowy i widzieć zmierzających w biało-czerwonych strojach kibiców na mecz Polska – Belgia.

Trzeciego dnia połączyliśmy naukę z zabawą. Otóż udaliśmy się do Centrum Nauki Kopernik. Zanim dotarliśmy na miejsce, przemierzyliśmy Warszawę komunikacja miejską, w tym metrem, które było atrakcją dla uczniów. Widzieliśmy także charakterystyczny dla Warszawy pomnik Syrenki. W samym Centrum Nauki Kopernik przez kilka godzin mieliśmy okazję zobaczyć wiele ciekawych doświadczeń fizycznych i nie tylko, dotknąć, samemu spróbować, jak działają niektóre przedmioty oraz zrozumieć, dlaczego tak się dzieje. Wśród wielu atrakcji np. fizycznych, muzycznych, naukowych, konstrukcyjnych, wodnych itp. każdy mógł wybrać coś dla siebie. Warszawę pożegnaliśmy piękną pogodą i wspaniałymi humorami. W drodze powrotnej rozśpiewani odwiedziliśmy też o. Jonasza, który sprawuje swoją posługę duchowną w Starej Błotnicy. Tam opowiedział nam ciekawą historię parafii.

Zarówno dla uczniów, jak i dla opiekunów to był niezapomniany wyjazd, pełen pozytywnych wrażeń, nowych doznań i nieocenionej wiedzy, za który bardzo dziękujemy!

Data dodania: 2022-06-20 11:35:00
Data edycji: 2022-06-20 11:38:22
Ilość wyświetleń: 428

KLASY/GRUPY PRZEDSZKOLNE I „0”/ GRUPY REWALIDACYJNE „CZĄSTKI ELEMENTARNE”

Zobacz

Nasi Partnerzy

Patron
mówi
do nas

Ludzie mówią: "czas to pieniądz". A ja wam mówię: czas to miłość.