JEŻELI PRAGNĄ PAŃSTWO WESPRZEĆ KATOLICKĄ SZKOŁĘ PODSTAWOWĄ SPSK W CZERWIENNEM - prosimy o przekazanie na ten cel 1% swojego podatku.
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Koncepcja szkoły

Koncepcja pracy

Katolickiej Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi SPSK im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego w Czerwiennem

 

  1. Podstawą koncepcji szkoły są wymagania prawa oświatowego, dokumenty kościoła katolickiego (Deklaracja Soboru Watykańskiego II o wychowaniu chrześcijańskim – Gravissimum educationis; Kodeks Prawa Kanonicznego; dokumenty Kongregacji do spraw edukacji katolickiej, nauczanie Prymasa Stefana Kardynała Wyszyńskiego i Jana Pawła II  oraz Program wychowawczy szkół Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich i Statut szkoły.

 

  1. Środowisko szkoły.

Katolicka Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi SPSK im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego w Czerwiennem powstała w 2001 roku z inicjatywy świeckich katolików. Organem prowadzącym szkołę jest Stowarzyszenie Przyjaciół Szkół Katolickich w Częstochowie (www.spsk.edu.pl). Ogólnopolska organizacja oświatowa kierująca ponad stu katolickimi placówkami oświatowymi. Najważniejsze, ogólne cele tych szkół są kształtowane wspólnie przez wszystkie te, wspierające się  i współpracujące środowiska, z organami Stowarzyszenia na czele. Współpraca ta polega, między innymi na wypracowywaniu ogólnej koncepcji szkoły katolickiej, dostosowanej do potrzeb lokalnych, wspieraniu się w działaniach formacyjnych (rekolekcje i wyjazdy formacyjne dla pracowników i młodzieży), edukacyjno – wychowawczych (wymiana doświadczeń, programów działań, organizacja konkursów, zawodów, imprez i uroczystości), organizacyjnych (prowadzenie wspólnej obsługi administracyjno – finansowej, opracowywanie dokumentów, standardowych rozwiązań problemów, wymiana kadr i powoływanie dyrektorów szkół), wspierających rozwój zawodowy pracowników (regularne szkolenia i konferencje organizowane dla nauczycieli i dyrektorów szkół, finansowanie doskonalenia zawodowego, wspomaganie rozwoju szkół poprzez wskazywanie obszarów wymagających zmian), reprezentowanie szkół na zewnątrz wobec różnych instytucji, działaniach finansowych (pozyskiwanie środków finansowych dla szkół i ich rozliczanie, dbałość o ich infrastrukturę – zakup wyposażenia, remonty i inwestycje).

 

Szkoła należy do ogólnopolskiej Rady Szkół Katolickich, która zapewnia opiekę Episkopatu Polski, reprezentację jej interesów, pomoc w doskonaleniu funkcjonowania, porady prawne oraz buduje wspólnotę szkół katolickich w Polsce.

 

Szkoła jest oczywiście elementem środowiska lokalnego wsi Czerwienne. Funkcjonuje w środowisku rodziców, uczniów i absolwentów, instytucji świeckich i katolickich w Archidiecezji Krakowskiej.

 

Środowisko rodzin i wywodzącej się z nich młodzieży jest bardzo zróżnicowane pod względem potrzeb i możliwości. Są to osoby o bardzo różnym potencjale, wychowawczo – formacyjnym, intelektualnym, kulturowym i finansowym. Szkoła otwarta jest na każde środowisko, w miarę swoich możliwości, i zakłada realizowanie swojej misji wobec każdej osoby, którą może skutecznie wspomóc w integralnym rozwoju.

 

  1. Cele i zadania szkoły.

Podmiotem działań szkoły jest uczeń – a nie klasa, osoba ludzka – a nie zbiorowość. Praca wychowawcza domaga się od nauczycieli i wychowawców przede wszystkim indywidualnych kontaktów z uczniami. W wychowaniu, praca z klasą nigdy nie zastąpi wartości indywidualnego spotkania z uczniem. Cele i zadania szkoły dotyczą kształcenia, wychowania, formacji duchowej i opieki dotyczącej ucznia, wspierania roli rodziny, działania na rzecz związanego z Kościołem i świeckiego środowiska lokalnego.

 

Cele i zadania szkoły dotyczą kształcenia, wychowania, formacji duchowej i opieki dotyczącej ucznia, wspierania roli rodziny, działania na rzecz związanego z Kościołem i świeckiego środowiska lokalnego.

 

Szkoła realizuje cele i zadania dydaktyczne, wychowawcze, formacyjne i opiekuńcze, zgodnie ze swym charakterem, a w szczególności:

  • wspomaga integralny rozwój ucznia, prowadzący do syntezy kultury, wiary i życia, poprzez formację duchową, moralną, kulturową, społeczną i fizyczną,
  • harmonijnie realizuje zadania w zakresie nauczania, kształcenia umiejętności i wychowania, traktując je jako wzajemnie uzupełniające się i równoważne wymiary pracy nauczyciela,
  • zapewnia zdobywanie rzetelnej wiedzy i umiejętności na poziomie umożliwiającym uczniom co najmniej kontynuację nauki na następnym etapie kształcenia,
  • wprowadza w świat nauki, kultury i sztuki,
  • rozbudza i rozwija indywidualne zdolności twórcze ucznia,
  • uwzględnia indywidualne potrzeby ucznia i troszczy się o zapewnienie mu równych szans,
  • uczy samodzielności, obowiązkowości, odpowiedzialności oraz czujności wobec zagrożeń dla zdrowia fizycznego, psychicznego i duchowego,
  • kształtuje umiejętności społeczne ucznia, stwarzając warunki do indywidualnego i grupowego działania na rzecz bliźnich,
  • kształtuje poczucie tożsamości kulturowej, historycznej i narodowej, ucząc jednocześnie otwartości i szacunku dla innych kultur i narodów,
  • prowadzi edukację regionalną i ekologiczną,
  • udziela uczniom wsparcia opiekuńczo – wychowawczego, odpowiednio do ich potrzeb i możliwości szkoły,
  • kształtuje zdrowe środowisko wychowawcze,
  • wspiera wychowawczą rolę rodziny,
  • umożliwia członkom społeczności szkolnej pogłębioną formację religijno – moralną.

 

W procesie kształcenia szkoła kładzie nacisk na:

  • indywidualizację kształcenia,
  • problemowe poznawanie praw i zjawisk,
  • rozumienie przekazywanej wiedzy,
  • rozwijanie zdolności dostrzegania różnego rodzaju związków i zależności istniejących w świecie,
  • rozwijanie zdolności myślenia analitycznego i syntetycznego,
  • rozbudzanie dociekliwości poznawczej, ukierunkowanej na poszukiwanie prawdy i dobra, kształtowanie w świadomości uczniów zintegrowanego systemu wiedzy, umiejętności i postaw.

 

W pracy wychowawczej szkoła troszczy się o:

  • kontakt indywidualny z uczniem jako najwłaściwszy i najskuteczniejszy środek wychowawczy,
  • formację duchową uczniów,
  • formację moralną uczniów,
  • formację kulturową uczniów,
  • formację społeczną uczniów,
  • kształtowanie u uczniów samodzielności w dążeniu do dobra,
  • kształtowanie u uczniów postawy dialogu,
  • poznanie zagrożeń (w tym moralnych) i sposobów obrony przed nimi.

 

W działaniach opiekuńczych szkoła zapewnia uczniom bezpieczeństwo oraz właściwe warunki rozwoju psychicznego i fizycznego:

  • kształtuje u uczniów świadomość, że zdrowie jest darem Boga i nie mamy prawa go niszczyć,
  • uświadamia uczniom związek między duchowym, a psychicznym i fizycznym zdrowiem człowieka,
  • propaguje zdrowy styl życia i nauki,
  • organizuje miejsca wypoczynku i rekreacji na terenie szkoły
  • organizuje dla uczniów wyjazdy prozdrowotne i wypoczynkowe,
  • rozbudza u uczniów potrzebę podejmowania aktywności fizycznej poprzez prowadzenie różnorodnych zajęć wychowania fizycznego, organizowanie imprez turystycznych, sportowych, rekreacyjnych, różnych formy współzawodnictwa sportowego,
  • korzystając z posiadanych możliwości, organizuje lub świadczy pomoc socjalną,

 

 

Szkoła prowadzi działania profilaktyczno - wychowawcze wobec uczniów poprzez:

  • kształtowanie osobowej relacji ucznia z Bogiem,
  • wzmacnianie więzi uczniów z rodzicami,
  • głębszy, życzliwy kontakt między nauczycielem i uczniem,
  • umieszczenie osoby i jej integralnego rozwoju w centralnym punkcie pracy edukacyjnej i wychowawczej,
  • przyjęcie i akceptację ucznia,
  • dostrzeganie i zaspokajanie codziennych potrzeb ucznia,
  • dostrzeganie i zaradzenie trudnościom ucznia,
  • dostosowanie sytemu kształcenia do możliwości ucznia,
  • indywidualne rozmowy z uczniem motywujące do podjęcia konstruktywnych postanowień osobistych,
  • rozbudzanie zainteresowania własnym rozwojem,
  • przekazywanie właściwej i obiektywnej orientacji moralnej,
  • zakorzenienie wartości moralnych i społecznych (patriotyzm, wrażliwość na potrzeby innych, szacunek dla dobra wspólnego),
  • wiarygodność nauczycieli, którzy sami spełniają kryteria proponowane uczniom,
  • jednolity system oddziaływań wychowawczych,
  • jasne określenie wymagań i konsekwencji nieprawidłowego zachowania oraz zdecydowane reagowanie wobec zaistniałego zła,
  • tworzenie zdrowego i przyjaznego uczniom środowiska szkolnego,
  • organizację pracy szkoły, która angażuje wszystkich uczniów w realizację podejmowanych zadań,
  • stosowanie metod nauczania inspirujących i wzmacniających zainteresowanie nauką,
  • obecność treści profilaktycznych w nauczaniu różnych przedmiotów,
  • wspieranie działań konstruktywnych grup rówieśniczych działających w ramach np. harcerstwa, ruchów religijnych, wolontariatu, turystyki i sportu,
  • pogłębioną formację religijną i stałą opiekę duszpasterską,
  • szkolenia nauczycieli, które mają na celu podnoszenie kompetencji wychowawczych i profilaktycznych,
  • organizowanie programów edukacyjnych dla rodziców,
  • diagnozowanie problemów szkoły i podejmowanie planowych działań zaradczych, które powinny prowadzić do eliminacji czynników ryzyka,
  • zapraszanie specjalistów na zebrania rady pedagogicznej i spotkania z rodzicami,
  • współpracę z poradniami psychologiczno – pedagogicznymi w celu usuwania deficytów umiejętności życiowych,
  • korzystanie w formie uzupełnienia z programów profilaktycznych spójnych  z programem wychowawczym, realizowanych przez kompetentne osoby,
  • monitorowanie i ocenianie podjętych działań.

 

 

  1. Sposób realizacji celów i zadań szkoły przez nauczyciela.

Do wspólnoty szkolnej w równej mierze należą pracownicy szkoły, uczniowie i rodzice, co oznacza, że wszyscy poczuwają się do odpowiedzialności za kształt i funkcjonowanie szkoły. 

W podejmowanych działaniach szczególną rolę odgrywają jednak nauczyciele i inni pracownicy szkoły, którzy bezpośrednio realizują przedstawione cele i zadania. 

 

Szkoła zakłada, że pracujący w niej nauczyciele będą dla swoich wychowanków prawdziwymi mistrzami na ścieżkach nauki i wiary. Dlatego powinni dążyć do:

 

  • do integralnego rozwoju własnej osobowości, w szczególności stałej formacji ducha  i umysłu,
  • rzetelnego – wynikającego z troski o dobro ucznia – realizowania zadań dydaktycznych i wychowawczych,
  • wysokiego i stale podnoszonego poziomu kwalifikacji zawodowych,
  • łączenia tego co najpiękniejsze z historii polskiej kultury i oświaty z wymogami współczesności,
  • ciągłej troski o obecność prawdy w treściach nauczania oraz dobra i miłości w pracy wychowawczej,
  • pracy z uczniami nie ograniczającej się do zajęć szkolnych,
  • udziału w każdym roku w rekolekcjach i szkoleniach organizowanych przez organ prowadzący oraz pielęgnowania życia wewnętrznego, będącego motorem i źródłem rozwoju osobowości, twórczego kształtowania osobowości swoich wychowanków poprzez nawiązywanie bliskiego i przyjaznego kontaktu z jednoczesnym stawianiem wymagań uwzględniających możliwości ucznia,
  • budowania klimatu, który tworzy ze społeczności szkolnej wspólnotę ludzi sobie bliskich, życzliwych i wzajemnie się wspierających w poszukiwaniu prawdy, odkrywaniu piękna i czynieniu dobra,
  • odpowiedzialnego włączania się w proces edukacyjno – wychowawczy szkoły zgodnie z jej charakterem.

 

W wykonywanej pracy nauczyciel powinien podejmować:

  • duchowość, która proces przemiany człowieka rozpoczyna od zniżenia się do tego, co w nim naprawdę tkwi; od poważnego potraktowania jego potrzeb, zranień i radości, codziennych przeciwności,
  • duchowość wydarzeń, która polega na uznaniu, że każde wydarzenie pochodzi od Boga,
  • kontakt indywidualny, rozumiany jako prawdziwe spotkanie osób,
  • stawanie w prawdzie, która jest kręgosłupem procesu dydaktycznego i wychowawczego.

 

Realizując zadania statutowe szkoły nauczyciel w szczególności ponosi odpowiedzialność za:

  • prawidłowy przebieg zajęć dydaktyczno – wychowawczych i stosowanie właściwych metod pracy,
  • jakość i wyniki pracy dydaktycznej i wychowawczej,
  • sprawiedliwe ocenianie pracy i zachowania uczniów,
  • uwzględnianie w procesie edukacyjnym indywidualnych możliwości uczniów,
  • życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów podczas zajęć prowadzonych w szkole  i poza nią, podczas przerw, dowozów, oczekiwania na dowóz, zgodnie z zasadami określonymi w zarządzeniu dyrektora placówki,
  • dobrą i życzliwą współpracę z rodzicami,
  • tworzenie przyjaznej atmosfery pracy,
  • osobiste doskonalenie zawodowe, które powinno być uzgodnione z dyrektorem szkoły w celu uwzględnienia zadań statutowych i charakteru szkoły,
  • powierzone mienie szkoły.

 

Praca nauczyciela jest traktowana jako proces twórczy. Pozwala to nauczycielowi:

  • proponować program podejmowanych działań oraz wybierać podręcznik do nauczanego przedmiotu,
  • podejmować inicjatywę w opracowaniu programów,
  • dobierać treści, metody i formy pracy dydaktycznej i wychowawczej spójne z przyjętymi programami kształcenia i programem wychowawczym,
  • zgłaszać projekty innowacji i eksperymentów pedagogicznych,
  • w sposób otwarty podejmować współpracę z rodzicami i dobierać właściwe formy jej prowadzenia,
  • podejmować inicjatywę pracy na rzecz środowiska lokalnego wynikającą z misji szkoły.

 

Wykonującemu z oddaniem swoją pracę nauczycielowi powinno się zapewnić:

  • wsparcie w realizacji zadań dydaktyczno – wychowawczych,
  • bezpieczne i higieniczne warunki pracy,
  • pomoc w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych i w integralnym rozwoju własnej osobowości,
  • sprawiedliwą ocenę i wynagrodzenie za swoją pracę.

 

  1. Przykładowe sposoby realizacji celów i zadań szkoły.

Oprócz typowych metod opartych o system klasowo – lekcyjny, należy korzystać z dobrodziejstwa małej, kameralnej szkoły i niewielkich zespołów klasowych. Można to osiągnąć poprzez organizowanie:

  • zajęć w zespołach klasowych i zajęć o charakterze warsztatowym, wskazującym również praktyczny sens nauki,
  • zajęć w oparciu o metody problemowe, badawcze,
  • zajęć muzealnych, teatralnych ….
  • zajęć pozalekcyjnych, kół zainteresowań,
  • wykładów i spotkań z wartościowymi osobami,
  • wystaw,
  • debat,
  • zajęć z zastosowaniem nowoczesnych środków technicznych,
  • działań charytatywnych,
  • zajęć rekreacyjno – sportowych,
  • wspierającej się, silnej wspólnoty,
  • uroczystości religijnych i patriotycznych,
  • zajęć formacyjnych, rekolekcji, wydarzeń modlitewnych,
  • zajęć samopomocowych,
  • projektów i programów,
  • innych.

 

  1. Zaplecze materialne szkoły.

Budynek szkoły jest w pełni dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych.  Wyposażony w nowoczesne pomoce naukowe i środki techniczne, zapewnia godne funkcjonowanie szkoły. Uczniowie regularnie korzystają z Sali gimnastycznej w szkole macierzystej oraz z dużej hali gimnastycznej w Starem Bystrem.

Data dodania: 2020-11-26 09:35:18
Data edycji: 2020-11-26 09:35:21
Ilość wyświetleń: 1228

KLASY/GRUPY PRZEDSZKOLNE I „0”/ GRUPY REWALIDACYJNE „CZĄSTKI ELEMENTARNE”

Zobacz

Nasi Partnerzy

Patron
mówi
do nas

Ludzie mówią: "czas to pieniądz". A ja wam mówię: czas to miłość.

 

bł. Stefan kard. Wyszyński

 

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej