Koncepcja pracy
Katolickiej Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi SPSK im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego w Czerwiennem
Katolicka Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi SPSK im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego w Czerwiennem powstała w 2001 roku z inicjatywy świeckich katolików. Organem prowadzącym szkołę jest Stowarzyszenie Przyjaciół Szkół Katolickich w Częstochowie (www.spsk.edu.pl). Ogólnopolska organizacja oświatowa kierująca ponad stu katolickimi placówkami oświatowymi. Najważniejsze, ogólne cele tych szkół są kształtowane wspólnie przez wszystkie te, wspierające się i współpracujące środowiska, z organami Stowarzyszenia na czele. Współpraca ta polega, między innymi na wypracowywaniu ogólnej koncepcji szkoły katolickiej, dostosowanej do potrzeb lokalnych, wspieraniu się w działaniach formacyjnych (rekolekcje i wyjazdy formacyjne dla pracowników i młodzieży), edukacyjno – wychowawczych (wymiana doświadczeń, programów działań, organizacja konkursów, zawodów, imprez i uroczystości), organizacyjnych (prowadzenie wspólnej obsługi administracyjno – finansowej, opracowywanie dokumentów, standardowych rozwiązań problemów, wymiana kadr i powoływanie dyrektorów szkół), wspierających rozwój zawodowy pracowników (regularne szkolenia i konferencje organizowane dla nauczycieli i dyrektorów szkół, finansowanie doskonalenia zawodowego, wspomaganie rozwoju szkół poprzez wskazywanie obszarów wymagających zmian), reprezentowanie szkół na zewnątrz wobec różnych instytucji, działaniach finansowych (pozyskiwanie środków finansowych dla szkół i ich rozliczanie, dbałość o ich infrastrukturę – zakup wyposażenia, remonty i inwestycje).
Szkoła należy do ogólnopolskiej Rady Szkół Katolickich, która zapewnia opiekę Episkopatu Polski, reprezentację jej interesów, pomoc w doskonaleniu funkcjonowania, porady prawne oraz buduje wspólnotę szkół katolickich w Polsce.
Szkoła jest oczywiście elementem środowiska lokalnego wsi Czerwienne. Funkcjonuje w środowisku rodziców, uczniów i absolwentów, instytucji świeckich i katolickich w Archidiecezji Krakowskiej.
Środowisko rodzin i wywodzącej się z nich młodzieży jest bardzo zróżnicowane pod względem potrzeb i możliwości. Są to osoby o bardzo różnym potencjale, wychowawczo – formacyjnym, intelektualnym, kulturowym i finansowym. Szkoła otwarta jest na każde środowisko, w miarę swoich możliwości, i zakłada realizowanie swojej misji wobec każdej osoby, którą może skutecznie wspomóc w integralnym rozwoju.
Podmiotem działań szkoły jest uczeń – a nie klasa, osoba ludzka – a nie zbiorowość. Praca wychowawcza domaga się od nauczycieli i wychowawców przede wszystkim indywidualnych kontaktów z uczniami. W wychowaniu, praca z klasą nigdy nie zastąpi wartości indywidualnego spotkania z uczniem. Cele i zadania szkoły dotyczą kształcenia, wychowania, formacji duchowej i opieki dotyczącej ucznia, wspierania roli rodziny, działania na rzecz związanego z Kościołem i świeckiego środowiska lokalnego.
Cele i zadania szkoły dotyczą kształcenia, wychowania, formacji duchowej i opieki dotyczącej ucznia, wspierania roli rodziny, działania na rzecz związanego z Kościołem i świeckiego środowiska lokalnego.
Szkoła realizuje cele i zadania dydaktyczne, wychowawcze, formacyjne i opiekuńcze, zgodnie ze swym charakterem, a w szczególności:
W procesie kształcenia szkoła kładzie nacisk na:
W pracy wychowawczej szkoła troszczy się o:
W działaniach opiekuńczych szkoła zapewnia uczniom bezpieczeństwo oraz właściwe warunki rozwoju psychicznego i fizycznego:
Szkoła prowadzi działania profilaktyczno - wychowawcze wobec uczniów poprzez:
Do wspólnoty szkolnej w równej mierze należą pracownicy szkoły, uczniowie i rodzice, co oznacza, że wszyscy poczuwają się do odpowiedzialności za kształt i funkcjonowanie szkoły.
W podejmowanych działaniach szczególną rolę odgrywają jednak nauczyciele i inni pracownicy szkoły, którzy bezpośrednio realizują przedstawione cele i zadania.
Szkoła zakłada, że pracujący w niej nauczyciele będą dla swoich wychowanków prawdziwymi mistrzami na ścieżkach nauki i wiary. Dlatego powinni dążyć do:
W wykonywanej pracy nauczyciel powinien podejmować:
Realizując zadania statutowe szkoły nauczyciel w szczególności ponosi odpowiedzialność za:
Praca nauczyciela jest traktowana jako proces twórczy. Pozwala to nauczycielowi:
Wykonującemu z oddaniem swoją pracę nauczycielowi powinno się zapewnić:
Oprócz typowych metod opartych o system klasowo – lekcyjny, należy korzystać z dobrodziejstwa małej, kameralnej szkoły i niewielkich zespołów klasowych. Można to osiągnąć poprzez organizowanie:
Budynek szkoły jest w pełni dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Wyposażony w nowoczesne pomoce naukowe i środki techniczne, zapewnia godne funkcjonowanie szkoły. Uczniowie regularnie korzystają z Sali gimnastycznej w szkole macierzystej oraz z dużej hali gimnastycznej w Starem Bystrem.
bł. Stefan kard. Wyszyński
34-407 Czerwienne
Czerwienne 245